Professora Auxiliar Convidada na Faculdade de Ciências Humanas, Universidade Católica Portuguesa (FCH, UCP). É Investigadora no Centro de Estudos de Comunicação e Cultura (CECC). Possui um doutoramento em Linguística, no âmbito do qual desenvolveu a tese "O fenómeno da delicadeza linguística em português e em inglês". Possui um Master of Philosophy (2002) pela Universidade de Cambridge, Reino Unido - M.Phil e uma licenciatura em Línguas e Literaturas Modernas, variante de Estudos Portugueses e Ingleses (2001), pela Faculdade de Letras, Universidade de Lisboa.
Outras

14th ESSE (European Society for the Study of English) Conference, Masaryk University, Brno, Czech Republic: “People like yourself are frightening” – online address in English and in Portuguese

Outras

39th Conference of the Portuguese Association for Anglo-American Studies, Universidade de Évora, Portugal: ‘ The red plague rid you for learning me your language’: Standard And Non Standard Usages In English And In Portuguese

Outras

CAN A FORM OF ADDRESS CHANGE SOCIETY? – An exploration into politeness and class in Portugal , 11th International Conference on Im/Politeness – University of Valencia

Impoliteness in Wuthering Heights: to ‘fight through a bitter life.’

Rita Faria 2018. 1818-2018 – the silent revolution: of fears, folly & the female, Universidade Católica Portuguesa, Lisboa
Outras

Teaching Forms of Address in Portuguese: a linguistic and a cultural issue.

Rita Faria 2018. XVIII Seminario de Lenguas Modernas – Interdiciplinariedad en la Ensenanza – Aprendizaje de las Lenguas y Culturas Extranjeras: didáctica, linguística e cultura, Universidad de Guadalajara
Outras

To Walk (In)Visible? A (in)visibilidade das Brontës.

Rita Faria 2018. Colóquio “Irmãs Brontë: 200 anos”, Biblioteca Nacional de Portugal
Artigo de opinião

WILLIAM SHAKESPEARE. 2017. MACBETH. 2 – 17 DE DEZEMBRO DE 2017. TEATRO NACIONAL D. MARIA II. ENCENAÇÃO DE NUNO CARINHAS.

Rita Faria 2018. Forma de Vida
Outras

‘To gobblefunk around with words’ – translating im/politeness (forms of address) and social literacy.

Rita Faria 2018. International Conference on Translation & Literacy, Universidade Católica Portuguesa, Lisboa
Artigo

“The Red Plague Rid You For Learning Me Your Language! – Standard And Non-Standard Use In English And In Portuguese”

Rita Faria 2018. Journal of Anglo-Portuguese Studies 27
Outras

Political and social language: “making lies sound truthful and murder respectable”

Rita Faria 2017.
Outras

“’Words that are easy to understand can still be elegant’ – the ‘elegance’ of im/politeness in computer-mediated argumention”

Rita Faria 2017.

Um Livro de Fábulas em Escrita Criativa

Rita Faria 2016. Plátano Editora
Artigo

"Flipping Reported Speech"

Rita Faria 2015. EDULEARN15 Proceedings, pp. 6000-6011, IATED
Outras

'The problem is, Nick, the problem is – nobody believes you: can we believe im/politeness? The role of im/politeness in successful argumentation'”

Rita Faria 2015.

Flipping Reported Speech

Rita Faria (with Faria, Rita de Mendonça Freire Nogueira). 2015. EDULearn 2015

Dar Nome aos Nomes

Rita Faria (with Faria, Rita de Mendonça Freire Nogueira). 2014.
Outras

(im)Politeness online and the Eurozone crisis

Rita Faria 2013.

Português para o Mundo

Rita Faria (with Faria, Rita de Mendonça Freire Nogueira). 2012.

Relational Work and (im)politeness in online communities

Rita Faria 2012.

Pragmática e Sociolinguística

Rita Faria (with Faria, Rita de Mendonça Freire Nogueira). 2011. Universidade Católica Editora
Outras

A boa e a má performance legal

Rita Faria (with Faria, Rita de Mendonça Freire Nogueira). 2010.
Capítulo de Livro

“(Im)politeness in cyberspace: the formation of a public opinion?”